دفتر تقریب مذاهب اسلامی
FA
 
آخرین مطالب

جانم را فدای وحدت بین مسلمانان می کنم

 
تاریخ انتشار: 1396/09/13    تعداد بازدید: 41

جانم را فدای وحدت بین مسلمانان می کنم

حجت الاسلام و المسلمين نواب رئيس دانشگاه ادیان و مذاهب در گفتگويي پيرامون اهميت تقريب و وحدت مسلمانان گفت: در راه وحدت مسلمانان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند و حاضر است جانش را فدای وحدت بین مسلمانان کند.

حجت الاسلام و المسلمين نواب رئيس دانشگاه ادیان و مذاهب در گفتگويي پيرامون اهميت تقريب و وحدت مسلمانان گفت: در راه وحدت مسلمانان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند و حاضر است جانش را فدای وحدت بین مسلمانان کند.

متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

با توجه به شرایط موجود و جنگ خونین در خاورمیانه دیدگاه و نظر شما در خصوص تقریب و وحدت بین مسلمانان چیست؟

- باید عرض کنیم که در مورد مسئله وحدت، شرایط موجود مصداق ندارد. اینگونه نیست که به خاطر خشونت و جنگ خونین در خاورمیانه و اختلافات بین مسلمانها مجبوریم که وحدت داشته باشیم. خیر اینگونه نیست، ما در همه شرایط چه شرایط جنگی و چه در وضعیت صلح باید برای تحکیم وحدت بین مسلمانان بکوشیم و  وحدت بین امت اسلامی را رعایت کنیم. وحدت امت اسلامی یک اصل قرآنی و اسلامی است و به هیچ وجه یک تاکتیک نیست که اکنون بگوییم که با توجه به شرایط کنونی باید رعایت شود. خیر باید در همه شرایط رعایت شود.

در عصر کنونی ما با پدیده جهانی شدن و یا جهانی سازی روبرو هستیم ایده ی هفته ی وحدت تا چه میزان به حفظ ارزش های اسلامی در مواجهه با این پدیده اشاره دارد و برای حفظ آنها تلاش می کند؟

-  اگر ما بتوانیم وحدت خودمان را حفظ کنیم و تحکیم بخشیم می توانیم در پروسه ی جهانی شدن ارزش های خود را حفظ کنیم و هضم نشویم در غیر اینصورت اگر به صورت گروههای کوچک ظاهر شویم که با یکدیگر اختلاف داریم بدون شک در این پروسه جهانی شدن اثری از ما باقی نمی ماند.

امت اسلامی اگر بتواند با کلیت خود ظاهر شود  و اتحاد و انسجام خویش را رعایت کند می تواند در جهانی شدن خود و ارزش هایش را حفظ کند و اگر نه به عنوان یک خرده فرهنگ ظاهر شویم مابین فرهنگ های دیگر مضمحل می شود و چیزی از آن باقی نمی ماند. هفته وحدت می تواند ضامن وجود پایداری ما در این دوران و در مواجهه با این پدیده باشد.

تشدید فعالیت گروههای تکفیری و وهابی آیا تهدیدی علیه وحدت مسلمانان به شمار می رود؟

- تشدید فعالیت گروههای تکفیری ضرورت انسجام و وحدت را چند برابر می کند. یعنی این گروهها تقریبا نه فقط در جهان اسلام بلکه در کل جهان با آبروی اسلام بازی می کنند. ما در هیچ کجای جهان شاهد خونریزی نیستیم حتی کشورهای آفریقایی و اگر در جائی شاهد خونریزی باشیم این خونریزی از سوی نیروهای سازمان القاعده در کشورهای جهان اسلام صورت می گیرد. در حال حاضر بیشتر  کشتارها و خونریزی ها در سوریه، عراق، لبنان، افغانستان و پاکستان است. پنج کشور اسلامی به بهانه اختلافات میان شیعیان و سنیان تبدیل به محور خشونت و کشتار در جهان اسلام شده اند. گروههای تکفیری باعث شده اند که نه تنها ما در درون خود ضعیف شویم بلکه آبروی اسلام نیز به خاطر فعالیت های خشونت آمیز این گروه های تکفیری در جهان ریخته شود. هیچ چیز برایمان باقی نمانده است.

برای مقابله و نابودی این تهدید شما چه پیشنهادی دارید؟

- برای مقابله با این تهدید باید معتدلین و میانه روهای جهان اسلام از زن و مرد، عالم دینی و حوزوی و ورزشکار و فرهنگی، همه اقشار مختلف جامعه با همدیگر گفتگو کنند. همه باید تلاش کنند که این اختلافات برطرف شود و این مشکل در جهان اسلام حل شود. والا این کشتار بی رحمانه آبروی اسلام را در جهان می برد. حرف ما فقط گفتگو با یکدیگر و تکیه بر مشترکات 95 درصدی است.

شما نسبت به تکرار قرون وسطی در ایران هشدار دادید آیا این امر به عدم وجود وحدت معناداری در میان مسلمان اشاره دارد؟

- مشکل اصلی جهان غرب در قرون وسطی تحمل ناپذیری، استبداد رأی و این امر بود که کلیسا می خواست سلطه فکری خود را بر دیگران تحمیل کند و این عدم تحمل و تلاش در جهت تحمیل سلطه فکری به دیگران باعث نابودی جهان کلیسا شد و باعث شد که غرب لائیک شود و مردم غرب از دین زده شوند. غرب دین را ترک کرد و دیگر به دین روی نیاورد. اگر بخواهیم تمامیت خواهی و استبدادنظر را ادامه بدهیم ما نیز به درد غرب دچار می شویم به عنوان مثال برخی از اقدامات القاعده در کشورهای مختلف همانند حرکات کلیسا در قرون وسطی است. این گروه های تکفیری می خواهند فقط نظر خود را تحمیل کنند و استبداد دینی را حاکم کنند. دیده اید که القاعده در هر کجا قدرت را بدست می گیرد مثلاً نماز جمعه رفتن را اجباری می کنند و افراد تارک الصلاة را شلاق می زنند. تحمیل نظرات دینی باعث دین گریزی مردم می شود همانگونه که مسیحیان در قرون وسطی از دین مسیحیت زده شدند. اقدامات گروه های افراطی هم مردم را از اسلام دور می کنند و هم باعث تشدید اختلافات می شوند. ما نباید غیر هم دین خود را طرد، تهدید، تحقیر و تکفیر کنیم. به عنوان مثال کاتولیک ها معتقد بودند که به جز مسیحیان همه مرتد و کافر هستند و آنها را از جامعه راندند. سر زدن این گونه اقدامات از سوی کاتولیک ها دستاوردی نداشت به جز روی گرداندن مردم از مسیحیت. الان خود غرب و اروپا دین ندارند. این فشارهای درون مذهبی که  بعضی از گروههای اسلامی به آن مبادرت می کنند یادآور قرون وسطی است و اسلام را خاموش می کند. اسلام را موجب مهجوریتش می شوند و دیگر اسلام نمی تواند خودش را به دنیا نشان دهد.

من به قرون وسطی اشاره کرده ام و هم اکنون نیز به طوری جدی روی آن پافشاری می کنم که ما نباید راههای رفته غرب را مجدداً بپیماییم زیرا دیدیم که غرب متحمل ضربه بزرگی شد.

ما شاهد برپایی مراسمات مذهبی اهل تشیع در کشورهای غیرشیعه منطقه خاورمیانه هستیم. مانند برپایی خیمه های حسینی در کشورهای غیراسلامی و شیعی، آیا این امر در ترویج وحدت بین مسلمین نقش مثبتی دارد؟

- ببینید اگر ما در مراسمات شیعیمان واقعاً شیوه رسول الله، اصحاب وی و ائمه هدی را مدنظر قرار بدهیم این مجالس نهایتاً به نزدیک شدن افکار می انجامد. ببینید اهل بیت رسول الله چه کار می کردند. اما علی(ع) نام فرزندان خود را به نام خلفای راشدین جناب عمر، ابوبکر، عثمان گذاشتند. ببینید ارتباط امیرالمومنین با فرزندان صحابه چگونه بوده است. جناب محمدبن ابوبکر والی امیرالمؤمنین بوده است. جناب عبدالله نعمان ارتباطات خیلی نزدیکی با اهل بیت داشته است. خانواده اهل بیت با خلفاء ارتباطات نزدیکی با یکدیگر داشتند. در تاریخ شیعه و سنی آمده است که امیرالمؤمنین در حفاظت از خانه خلیفه سوم چقدر تلاش کردند؟  امیرالمؤمنین امام مسلم شیعه و سنی است. خلیفه همه مسلمانان جهان است. خلیفه مورد قبول همه مسلمان جهان است اگر در مجالسی که گرفته می شود شیوه و سیره راستین اهل بیت توضیح داده شود این مجالس هزار بار ما را به تقریب نزدیک می کند. اما اگر در این مجالس افراط و تفریط در پیش گرفته شود حرف های تند زده شود و حرف های اختلاف آمیز بر زبان رانده شود خلاف این محقق می شود. این تلاش ها در راستای وحدت صورت می گیرد چرا که دعوت به وحدت میراث، یادگار و خواست امام خمینی و میراث جاویدان ایشان است.

دانشگاه ادیان و مذاهب و شخص جنابعالی در دهها همایش شرکت کرده و دهها همایش و کنفرانس برگزار کرده اید. در برگزاری این همایش ها و شرکت در کنفرانسها در خارج و داخل کشور چه اقداماتی در جهت ترویج وحدت و شناساندن این هفته به مسلمانان داشته اید؟

- با بالا بردن تابلوی دانشگاه ادیان و مذاهب، همه ادیان را به گفتگو و وحدت، همفکری و تکیه بر مشترکات دعوت کردیم و می کنیم. دانشگاه ادیان پایگاه و جایگاهی است برای گفتگوی ادیان. وقتی ما با ادیانی که با یکدیگر در مسائل اساسی اختلاف دارند می گوییم بیایید کنار هم بنشینید و با هم صحبت کنید و اختلافات را کم کنید آن وقت در دایره خانواده اسلام با 95 درصد مشترکات شریک هستیم، خدای واحد، پیامبر واحد، قرآن واحد، نماز واحد، روزه واحد، قبله واحد و حج واحد، آن وقت ما در این خانواده که در همه چیز منجمله اصول و فروع دین با هم مشترکات بسیار زیادی داریم. دانشگاه ادیان معلوم است که ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفتگو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه‌های اهل‌بیت علیهم‌السّلام بوجود آمده است. یک ضرب المثل فارسی داریم که برادران عزیز کُرد هم حتماً این ضرب المثل را دارند که چون که صد آمد نود هم پیش ماست. وقتی که اینهایی که این همه اختلاف با یکدیگر دارند را با برای گفتگو با یکدیگر دعوت می کنیم به جز خانواده مشترک چه معنی دیگری می تواند داشته باشد. علاقه شما کُردها نسبت به خانواده اهل‌بیت(ع)  کمتر از ما شیعیان نیست. ما این همه با یکدیگر محور وحدت داریم. این راجع به دانشگاه ادیان که پرچم، فریاد، صدا، جایگاه و برای وحدت است و  آرزوی من این است که جانم را در راه بزرگترین آرمانم که  وحدت اسلامی است فدا شود. تا بتوانیم با تمسک به وحدت اسلامی مشکلات جامعه اسلامی را حل کنیم.

دانشگاه ادیان و مذاهب تاکنون توانسته است به موفقیت های زیادی دست پیدا کند. من ناقابل هم تلاش هایی ناچیز در حد توان ناچیز خودم هم انجام داده ام.

گاها از روی عمد و یا بصورت اشتباه از وحدت به تغییر مذهب تعبیر می شود در این خصوص می‌توانید توضیح دهید؟

- آنهایی که بنیان گذار وحدت هستند یعنی آیت الله العظمای بروجردی بیان کردند که تقریب نه به معنای سنی شدن شیعه و نه شیعه شدن سنی است. تقریب یعنی افکار را با هم نزدیک کردن و قریب کردن. تقریب یعنی تکیه بر مشترکات.. نزدیک شدن افکار با یکدیگر. مثلاً حسن البناء رهبر عزیز، محترم و شهید اخوان المسلمین در جلسه تقریبی که نماینده آیت الله العظمی بروجردی در مصر درست کرده بود شرکت می کرد. با این تشریک مساعی و شرکت خود امنیت وحدت را برای امت با عمل خویش بیان می کرد. از زمان آقای بروجردی تا امروز که این میراث گرانبها برای ما باقی مانده است یک پیام واحد داشته و پیام واحدش تکیه بر مشترکات و دوری از اختلاف بوده است.

ما هنوز هم بر سر آن میراث باقی هستیم. من به جناب راشد الغنوشی(رهبر مذهبی تونس) در کنفرانس سال گذشته در استانبول هم که این سوال را مطرح کردند گفتم شما به سید قطب افتخار می کنید و ما هم افتخار می کنیم و به آیت الله العظمای بروجردی هم افتخار می کنیم این بزرگواران تببینشان این بود که مسئله وحدت و تقریب به معنای فروپاشی مذاهب، ادغام مذاهب، انحلال مذاهب و دعوت در بین مذاهب از تشیع به تسنن و از تسنن به تشیع نیست بلکه تکیه بر مشترکات و دفاع از آرمان رسول الله است.

 

آیا وحدت و ایده وحدت به تشکیل حکومت  جهانی اسلام اشاره دارد؟

- این از آرزوهای های دیرین ماست اما تشکیل حکومت واحد نه تشکیل اتحادیه ها، الآن دنیا دنیای اتحادیه ها است. اتحادیه اروپا، اتحادیه افریقا، اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی موسوم به "آسه آن" . کشورهای اسلامی باید اتحادیه ای تشکیل بدهند و با تکیه بر مشترکات و خارج از اختلافات بتوانند در خانواده جهانی با اتحاد خود به بهترین شکل ممکن زندگی بکنند.

شما که با روشنفکران و علمای جهان عرب تماس دارید آیا آنها نیز ضرورت وحدت را درک کرده‌اند؟

- بسیاری از افراد فهمیده و فکور جهان عرب و جهان اسلام به این مسئله ایمان دارند. مخصوصاً متفکرینی مسلمانی که در کشورهای اسلامی غیر عربی زندگی می کنند به وحدت و انسجام بیشتر معتقدند. به عنوان مثال در اروپا بسیاری از برادران شیعه و سنی مرکز اسلامی واحدی دارندو اهل سنت در مراسم عاشوری ما شرکت می کنند. برادران شیعه در نماز جمعه اهل سنت شرکت می کنند. این نشان می دهدکه با تکیه بر مشترکات کارها خوب پیش میرود.

با توجه به اینکه این ضرورت درک شده است پس چرا حکومت‌های اسلامی در تشکیل همان اتحادیه که شما فرمودید قدم برنمی‌دارند؟

- حکومت های اسلامی یک سری حکومت های خودکامه هستند که احساس می کنند که اتحاد و وحدت در راستای منافعشان نیست. ببینید در جهان اسلام کشورهای پیشرفته ای وجود دارد مانند ترکیه و ایران که با دموکراسی اداره می شوند و با انتخابات اداره می شوند. خوب اینها اگر بخواهند در یک اتحادیه مشترک قرار بگیرند شهروندان این کشورها می گویند چرا پادشاهان موروثی و حکومت در کشور ما موروثی می باشد . شهروندان این کشورها می گویند چرا یک پادشاه یا ملک باید سال ها بر ما حکومت کند. بنابراین این حکومت ها به نفع خود نمی دانند که کشورها به یکدیگر نزدیک شوند.

و در پایان ما می توانیم بیداری اسلامی در جهان عرب را یکی از دستاوردهای عینی هفته وحدت عنوان کنیم؟

- بیداری اسلامی از ثمرات وحدت هست اما همانطور که مقام معظم رهبری هشدار داده اند متأسفانه بیداری اسلامی را آمریکا مصادره کرد و موجب اختلاف در کشورهای اسلامی شد. این اختلاف باعث شد که کشورها در دام اختلاف بیفتند و با مشکلات بیشتری روبرو بشوند.


برچسب ها : سید ابوالحسن نواب, وحدت اسلامی, رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب
دفتر تقریب مذاهب اسلامی


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

درباره ما

رسالت و وظیفه‌ی اسلامی فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی است که از قبیل آسیب‌ها و خسارت‌ها جلوگیری و با اقدامات سنجیده، علمی و عملی در رفع و یا حداقل مهارکردن این مشکل تلاش کنند. این رسالت خطیر دانشگاه ادیان و مذاهب را برانگیخت تا اقدام به تأسیس دفتر تقریب مذاهب بنماید و در امر پژوهش در باب وحدت اسلامی گام برداشته، در راه اعتلای امت اسلامی و تفاهیم مذهبی مسلمانان انجام وظیفه کند.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز