دفتر تقریب مذاهب اسلامی
FA
 
آخرین مطالب

آرشیو / مقالات

 
صلح و جنگ در سیره پیامبر اعظم (ص)
حامد منتظری مقدم
صلح و جنگ در سیره پیامبر اعظم (ص)

در سیره پیامبر (ص) دعوت به خداى یگانه اصالت داشت؛ البته حضرت در این دعوت، تا جاى ممکن از جنگ دورى مى کرد. در صلح حدیبیه، بیعت رضوان که نشانه اى از استحکام مسلمانان بود، به تحکیم صلح منجر شد. در این صلح، پیامبر صلى الله علیه و آله با نرمش قهرمانانه به امنیت دست یافت، و توانست دعوت خود را جهانى کند. جنگ در سیره پیامبر صلى الله علیه و آله، یا در دفاع از کیان اسلام بود و یا در رفعِ موانع دعوت به اسلام؛ ازاین رو، امرى مقدس به شمار مى آمد که توأم با رحمت و مهرورزى بود.

تاریخ انتشار: 1397/01/31     
وحدت اسلامی از منظر آیت الله جوادی آملی
وحدت اسلامی از منظر آیت الله جوادی آملی

آیت الله جوادی آملی می نویسد: وحدت، مایه بقای جامعه و رسیدن به آرمان‌های ملی و برداشتن موانع پیشرفت است، از این‌رو برای ایجاد و حفظ آن باید تلاش فراوان کرد.

تاریخ انتشار: 1397/01/20     
تحولات جریان های تکفیری: از القاعده تا داعش
سلسله مباحث کلاسی دکتر داود فیرحی پیرامون جریان های سلفی و تکفیری
تحولات جریان های تکفیری: از القاعده تا داعش

القاعده و داعش نمونه­ های مدرن جنبش های سلفی هستند. دکتر فیرحی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در این گفتار، اشتراکات و تمایزات میان این دو جنبش را بر می شمارد و تغییرات در ساختار این سازمان از زرقاوی تا ابوعمر را مورد بررسی قرار می دهد.

تاریخ انتشار: 1396/12/20     
نگاهی به اندیشه و حیات تقریبی آیت الله میرزا خلیل کمره ای
نگاهی به اندیشه و حیات تقریبی آیت الله میرزا خلیل کمره ای

از نظر کمره ای حمایت از قرآن و سنت (دو عامل اصلی وحدت اسلامی) راه حل وحدت است. این دو منبع بر آموزه‌ها و عناصر اصلی دین، توحید، نبوت و معاد تاکید دارند. او در کنار دو عامل یاد شده، بر شریعت و مناسک دینی در جهان اسلام تاکید دارد و معتقد است این مناسک، در تأمین وحدت جامعه بسیار اهمیت دارند. او عنصر قبله را نیز در تأمین وحدت بسیار مهم می‌داند.

تاریخ انتشار: 1396/12/14     
تقریب مذاهب در نظر شیخ محمّد عبده
تقریب مذاهب در نظر شیخ محمّد عبده

شیخ محمد عبده دارای تعصب فرقه ای نبود. او عقیده داشت مذاهب اسلامی و حتی فراتر از آن، ادیان الهی باید با یکدیگر وحدت داشته و با هم همکاری های نزدیکی داشته باشند.

تاریخ انتشار: 1396/12/13     
چراغ رنجور «گفت‌وگو» در جامعه ایرانی
حامد عبدالهی سفیدان
چراغ رنجور «گفت‌وگو» در جامعه ایرانی

ما گیر و گره‌های فراوانی در فرهنگمان داریم که چوب هرکدام را در جای خود خورده‌ و می‌خوریم.

تاریخ انتشار: 1396/11/19     
وحدت اسلامی از دیدگاه رهبران انقلاب اسلامی ایران
وحدت اسلامی از دیدگاه رهبران انقلاب اسلامی ایران

تلاش در جهت ایجاد «وحدت اسلامی» از طریق تعامل با فرقه‌های اسلامی و اجتناب از جدال مذهبی از مؤلفه های اصلی گفتمان انقلاب اسلامی را تشکیل می داد. در این مقاله تلاش می شود تا وحدت اسلامی از دیدگاه رهبران انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. این نوشته نشان می دهد که یکی از دال های مرکزی گفتمان انقلاب تقریب بین مذاهب است.

تاریخ انتشار: 1396/11/16     
اجماع علما هم می تواند اشتباه باشد؟
استاد حیدر حب الله؛
اجماع علما هم می تواند اشتباه باشد؟

محقق: استاد حیدر حب الله
تاریخ و محل نشر: مجله الکترونیکی اخوت
در اینجا می خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم: آیا امکان دارد که اجماع علمای امامیه در برخی از مسائل دینی، اشتباه باشد و نظر علمای مذاهب دیگر درست باشد؟

تاریخ انتشار: 1396/10/27     
منبع مشروعیت حکومت در اندیشۀ سیاسی امام خامنه ­ای
تلازم جمهوریت و دین
منبع مشروعیت حکومت در اندیشۀ سیاسی امام خامنه ­ای

مشروعیت‌ این نظام به تفکّر اسلامی و به استواری بر پایه‌ی اسلام است؛ مشروعیت‌ مجلس و رهبری هم بر همین اساس است. در نظام جمهوری اسلامی، اساس حرکت بر پایبندی به مبانی است. آن چیزی که به عنوان مبدأ مشروعیت‌ این نظام محسوب می‌شود، یعنی ولایت‌ الهی که منتقل می‌شود به فقیه، مشروط است به پایبندی بر احکام الهی.

تاریخ انتشار: 1396/10/21     
اصطلاح مظلومی به نام نوکری امام حسین علیه السلام
دکتر مطهری
اصطلاح مظلومی به نام نوکری امام حسین علیه السلام

عشق وصف ناپذیر به سید‌الشهدا‌ (ع) و دلدادگی نسبت به آن حضرت، این احساس را در برخی افراد به دنبال دارد که واژگانی مانند دوستدار، پیرو یا مرید امام حسین (ع)، بیانگر شور و عشق درونی آنان نیست و برای همین، ترجیح می‌دهند خود را «نوکر» امام حسین (ع) بخوانند.

تاریخ انتشار: 1396/10/21     
بررسی عوامل همگرایی جمهوری‌اسلامی‌ایران با جماعت اخوان‌المسلمین
محسن غریبی
بررسی عوامل همگرایی جمهوری‌اسلامی‌ایران با جماعت اخوان‌المسلمین

به نظر می‌رسد اشتراکات گفتمانی میان جمهوری اسلامی ایران و جماعت اخوان المسلمین از جمله نقاط مشترکی است که در بعد هویتی و در راستای وحدت‌گرایی اسلامی قابلیت پیگیری روندهای همگرایانه را داشته و موفقیت در تعامل، می‌تواند علاوه بر تضعیف رویکرد مسلحانه گروه‌های سلفی-تکفیری، در سازه‌ای از منافع مشترک؛ به تقویت هویت اسلامی و وحدت مسلمانان کمک کند.

تاریخ انتشار: 1396/10/19     
​دیدگاه آیت ­الله مکارم شیرازی درباره وحدت اسلامی
​دیدگاه آیت ­الله مکارم شیرازی درباره وحدت اسلامی

مهم­ترین راهکارهای تحقق وحدت اسلامی از دیدگاه ایشان: شناخت مذاهب اسلامی از افکار و عقاید یکدیگر، آگاهی از توطئه دشمنان، بازگشت به قرآن، عدم توهین به مقدسات مذاهب اسلامی، کنار گذاشتن تعصبات جاهلانه، مقابله با خطرات گروه­های تروریستی-تکفیری، بهره­مندی از فرصت عظیم حج و وحدت علمای فریقین هستند. در این میان، فتاوی وحدت بخش ایشان، به عنوان گامی عملی در تحقق این امر نمود بیشتری دارد.

تاریخ انتشار: 1396/10/16     
سید قطب و تمدن اسلامی
سید قطب و تمدن اسلامی

سید قطب (1906-1966) نویسنده و نظریه پرداز بزرگ مصری و یکی از چهره های شاخص پیشگامان بیداری اسلامی و تقریب بین مذاهب است که ندای عدالت خواهی او از مرزهای جغرافیایی کشورش فراتر رفت.

تاریخ انتشار: 1396/10/13     
عقلانیت اسلامی؛ بنیان تمدن نوین
محمد مهدی اسماعیلی
عقلانیت اسلامی؛ بنیان تمدن نوین

در بحث از مبانی نظری الگوی تمدن نوین اسلامی می توان انواع گوناگونی از عقل را شناسایی کرد که عقلانیت ابزاری، عقلانیت لیبرالی، عقلانیت مارکسیستی، عقلانیت عرفی، عقلانیت سنتی و ... از این زمره ­اند. اما عقلانیت دیگری نیز وجود دارد که برساختۀ فرهنگ اسلامی است که می­ توان آن را «عقلانیت اسلامی» نامید. عقلانیت اسلامی در تاروپود فرهنگ مسلمانان قرار گرفته است و بدون آن نمی­ توان تمدن نوین اسلامی را بنا کرد.

تاریخ انتشار: 1396/10/10     
تجدید حیات فرهنگ و تمدن اسلامی
علی اکبر ولایتی
تجدید حیات فرهنگ و تمدن اسلامی

علی‌اکبر ولایتی (متولد 1324) از سیاستمداران کهنه‌کار ایرانی , مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری است. دکتر ولایتی در حوزه علم و تحقیق، چهره‌ای شناخته شده و دارای اعتبار بین‌المللی در مجامع علمی دنیاست. وی مؤلف حدود ١٨٠ جلد کتاب در زمینه‌های طب، تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و همچنین سیاست خارجی است. دکتر ولایتی یکی از پژوهشگران برجسته در حوزه تمدن پژوهی اسلامی است که آثار و مقاله های متعددی در این زمینه به نگارش درآورده است. ایشان در مقاله « تجدید حیات فرهنگ و تمدن اسلامی» به بحث درباره تمدن اسلامی و امکان تجدید حیات آن پرداخته است. این مقاله را در ادامه می خوانید:

تاریخ انتشار: 1396/10/04     
تقریب و تمدن نوین اسلامی
دکتر سید علیرضا واسعی
تقریب و تمدن نوین اسلامی

تمدن نوین اسلامی، تمدنی نوپاست که از دل انقلاب اسلامی ایران برخاسته است؛ تمدنی که قابلیت جهانی شدن دارد و بی ­تردید جهانی شدن با تقریب مذاهب اسلامی میسر خواهد شد. دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر این باور است که «تقریب زاییده تمدن است اگر جامعه ­ای متمدن شد و انسانی در دل تمدن به وجود آمد، یکی از مشخصه­ های آن­ها همگرایی بیشتر با دیگران است». در ادامه، مقالۀ دکتر سیدعلیرضا واسعی، استاد تاریخ و تمدن ملل اسلامی در ارتباط با موضوع تقریب و تمدن نوین اسلامی که امروز به عنوان یک ضرورت مطرح می شود، را می­ خوانید.

تاریخ انتشار: 1396/10/02     
تمدن اسلامی از دیدگاه آیت ­الله مصباح یزدی
آیت الله محمدتقی مصباح یزدی
تمدن اسلامی از دیدگاه آیت ­الله مصباح یزدی

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، مفسر، استاد فلسفه اسلامی، بنیانگذار و مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت دارای تألیفات و آثار متعددی در زمینه های فلسفه اسلامی، الهیات، اخلاق و عقاید است. بر همین اساس، در مقالۀ حاضر، موضوع تمدن اسلامی را از دیدگاه ایشان، مورد بررسی قرار خواهیم داد. در این­جا، ما بر روی دو سخنرانی از سوی آیت الله مصباح یزدی درباره تمدن اسلامی تمرکز خواهیم کرد. در این نوشته مباحثی نظیر تعریف تمدن، سه مؤلفه اصلی تمدن، رابطه فرهنگ و تمدن، عقلانی بودن تمدن، نقش دین در عقلانیت تمدن و استقلال فکر در تمدن مطرح می­ شوند.

تاریخ انتشار: 1396/09/26     
اصول پانزده گانه در تمدن سازی اسلامی
آیت الله جوادی آملی
اصول پانزده گانه در تمدن سازی اسلامی

آیت الله عبدالله جوادی آملی، سهم مهمی در ایجاد نگاه تمدنی در میان اندیشمندان اسلامی دارند. حل معضل رابطه علم جدید و دین در نگاه آیت الله جوادی آملی در کتاب های مهمی از ایشان نظیر «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی » آورده شده است. وی از بزرگترین شارحان مکتب فلسفه صدرایی است که در ادامه اصول پانزده گانه تمدن سازی از نگاه ایشان، برگرفته از کتاب «مفاتیح الحیاه»، ارائه می شود.

تاریخ انتشار: 1396/09/25     
تمدن ­سازی نوین در آراء مقام معظم رهبری
دکتر ابراهیم برزگر
تمدن ­سازی نوین در آراء مقام معظم رهبری

ایده «تمدن نوین اسلامی» نخستین بار توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شد و ایشان جامع ترین نظریه در ارتباط با تمدن نوین اسلامی را ارائه کرده اند و به دیگر سخن تمدن سازی نوین یکی از مفهوم سازی های مقام معظم رهبری است. بر همین اساس در این مقاله سعی شده به آرا مقام معظم رهبری در تمدن سازی نوین پرداخته شود.

تاریخ انتشار: 1396/09/21     
اندیشه نوسازی تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره)
اندیشه نوسازی تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره)

امام خمینی (ره) اثر مستقلی درباره تمدن ندارند، اما در آثار مکتوب، سخنرانی­ ها و پیام­ هایشان، بارها درباره تمدن، تمدن اسلامی و تمدن­ های دیگر اظهار نظر کرده اند. در جلدهای مختلف صحیفه امام(ره)، واژه تمدن 152 و واژه متمدن 25 مرتبه به کار رفته است. در این مقاله سعی بر آن است تا به اندیشه نوسازی تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) پرداخته شود.

تاریخ انتشار: 1396/09/19     
« قبلی  1  2  3  بعدی »
صفحه
43 نتیجه
دفتر تقریب مذاهب اسلامی


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

درباره ما

رسالت و وظیفه‌ی اسلامی فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی است که از قبیل آسیب‌ها و خسارت‌ها جلوگیری و با اقدامات سنجیده، علمی و عملی در رفع و یا حداقل مهارکردن این مشکل تلاش کنند. این رسالت خطیر دانشگاه ادیان و مذاهب را برانگیخت تا اقدام به تأسیس دفتر تقریب مذاهب بنماید و در امر پژوهش در باب وحدت اسلامی گام برداشته، در راه اعتلای امت اسلامی و تفاهیم مذهبی مسلمانان انجام وظیفه کند.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز