گالری

پیوندها


علمای تقریب
بازگشت


شیخ عبدالناصر الجبری

شیخ عبدالناصر الجبری در سال 1958م در بیروت به دنیا آمد. ایشان علاوه بر عضویت در مرکز تجمع علمای مسلمین لبنان و تأسیس بیش از 12 مدرسه علوم دینی در لبنان، دبیر کل حرکت الأمۀ لبنان و رئیس دانشکده الدعوۀ الإسلامیۀ در بیروت می باشند.

از دیدگاه های ایشان درباره تقریب می توان به سخنان زیل اشاره کرد: ما امروز نمی توانیم از تقریب صحبت کنیم، صحبت از تقریب امری به دور از نصوص قرآن کریم و احادیث رسول خدا می باشد. چرا که تقریب به معنای نزدیک کردن دو چیز دور از هم است و در حالی که ما امت واحدی هستیم و و امت دور از هم و جدا از هم نیستیم تا این که نزدیک یکدیگر شویم. مگر اینکه منظور ما از تقریب، این باشد که در تاریخ اتفاقاتی رخ داده که امت یکپارچه اسلام را دور از هم قرار داده است و این امت اسلام با هم تعاون و یکدلی و یکپارچگی و ارتباط نداشته باشند و متأسفانه این دوگانگی و جدایی از سوی عالمان دینی صورت گرفته است چرا که مردم مسلمان با یکدیگر ارتباط دارند، تاجران با یکدیگر تجارت دارند و از یکدیگر در باره مذهب و آیین دینی نمی پرسند، جوانان با یکدیگر ازدواج می کنند سنت با شیعه و شیعه با سنت ازدواج می کند مخصوصا در کشور ما لبنان و در عراق و برخی کشورهای دیگر و همچنین اگر یکی از زوجین بمیرد زوجش از او ارث می برد هر چند که در مذهب اختلاف داشته باشند و فرق بین شیعه و سنی و زیدی و أباضی ندارند و یا اگر کسی از دنیا برود ممکن است در قبرستان مسلمانان دفن شود و فرقی بین شیعه و سنی نیست، زمانی که مسلمان شیعه در مکه یا مدینه از دنیا می رود در قبرستان مسلمانان دفن می شود و دلیل اسلامشان این است که حج به جای می آورند و کافر که حج نمی کند، پس این امت، امت واحدی است خصوصا در سطح مردمی و لکن متأسفانه کسی که این گمراهی ها و تفرقه ها را به وجود آورده است، برخی از کسانی هستند که انتساب به خانواده علم دارند. ایشان انتساب به علم دارند ولی مردم را به جدایی و تفرقه کشانده اند در حالی که مردم مسلمان امت واحدی هستند و امت دور از هم نیستند تا اینکه بیاییم و سخن از تقریب و نزدیک کردن مذاهب داشته باشیم. برای همین نکته، بنده لازم نمی دانم این امت سخن از تقریب داشته باشند بلکه باید میان این امت رابطه متقابل باشد. ما نیاز به روابط متقابل داریم خصوصا در سطح علمی و برای طلاب علوم دینی. ما نیاز داریم به این تفاعل و هم نشینی.

دین إسلام با وجود اختلاف با سایر ادیان می گوید: قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا إِلى‏ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ (آل‏عمران64) چگونه است که ما نمی توانیم در مورد امتی که شهادتین بر زبان دارند نتوانیم تفاعل و هم نشینی داشته باشیم؟ این امت، ایمان به ارکان اسلام دارند و هیچ یک ضروریات دین را انکار نمی کنند و این همان امت واحد است. اسلام زمانی که از انسان سخن می گوید همه بشریت مد نظر است، چرا که رسول خدا برای همه بشریت مبعوث شد و همه بشریت امت او هستند و انسان هر چند که کافر هم باشد، شامل دعوت رسول خدا می باشد. پس واجب است که این امر را بدانیم و دقت نظر داشته باشیم در این امور دیگران را نیز آگاهی دهیم تا حقیقت اسلام را بفهمد. اسلام حقیقی این است، دین وحدت و همدلی، ولی متأسفانه اسلام برخی از عالمان، دین جدایی و تفرقه افکنی است و برخی از عالمان سعی بر این دارند که بین این امت یکپارچه اسلام تفرقه و جدایی افکنند و چنین افرادی در حقیقت عالم نیستند و امور ساده اولیه از تعالیم اسلام را هم نمی دانند. برای همین هم ما قائل به تقریب نیستیم بلکه می گوییم وحدت اسلامی و نه تقریب و وحدت اسلامی همان امت واحدی است که خداوند به آن اشاره کرده است و ضرورت دارد که ما به این وحدت، فعالیت ببخشیم و آن را اشاعه دهیم بین تمام مسلمانان و امت بزرگ اسلام.