دفتر تقریب مذاهب اسلامی
FA
 
آخرین مطالب
گزارش نشست علمی آیت الله دکتر مبلغی
گزارش نشست علمی آیت الله دکتر مبلغی
حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب بیان کرد؛
زنده‌ترین دین دنیا اسلام است
دفتر تقریب مذاهب اسلامی برگزار می کند؛
.نشست بسترهای وحدت اهل سنت و شیعه در غرب کشور
نشست علمی تقریب به مناسبت هفته وحدت
طالبان و وحدت اقوام و مذاهب، گمشده افغانستان
نشست علمی تقریب به مناسبت هفته وحدت
طالبان و وحدت اقوام و مذاهب، گمشده افغانستان

اسلام در غرب روبه گسترش است.

 
تاریخ انتشار: 1389/09/07    

اسلام در غرب روبه گسترش است.

اسلام‌هراسي ناشي از مخالفت اسلام با تجارت پرسود الكل و برده داری است

اسلام‌هراسي ناشي از مخالفت اسلام با تجارت پرسود الكل و برده داری است

غرب مانند انساني است كه در يك دست خود آب‌جو و مشروبات الكلي دارد و اگر بخواهد در دست ديگر اين انسان، اسلام به عنوان دين اخلاق قرار گيرد، هراس و مقاومت شكل مي‌گيرد.

اشاره: روژه بونگوس، مديرمسئول و سردبير نشريه اينترنتي AFRIQUE REDACTIONاست كه به زبان فرانسه با محوريت مسائل آفريقا و مسائل رنگين‌پوستان و به ويژه سياه‌پوستان ساكن اروپا منتشر مي‌شود. وي كه پيش از اين مسيحي بوده، با گرايش به اسلام، تأكيد دارد كه اسلام دين اخلاق است و از آنجا كه مروج اخلاقيات است، غرب با آن سر ستيز دارد. 
بونگوس كه خود از آفريقايي‌تباران ساكن فرانسه است، در گفت‌وگويي با خبرنگار تقريب به بيان ديدگاه‌هاي خود درباره اسلام و وضعيت مسلمانان در فرانسه پرداخته است. 

متن اين گفت‌وگو به شرح زير است:
 

س: آقاي بونگوس، بفرماييد كه چرا اسلام را انتخاب كرديد و پذیرفتید؟ 

اشتباه نكنيد. بايد بگويم كه اين من نيستم كه اسلام را قبول كردم و به دين اسلام گرويدم، اين خداوند و الله است كه به من لطف كرده و من را انتخاب كرده و پذيرفته است. 

س: تعبير خيلي جالبي بود. خوب اينطور سؤال كنم، موج روزافزون گرايش به اسلام را در غرب قبول داريد؟ فكر مي‌كنيد چرا اين گرايش وجود دارد؟ 

بله، باور دارم و به طور كامل آن را لمس كرده‌ام. من خودم نمونه‌اي از اين گرايش زياد هستم. تجربه شخصي خودم را مي‌گويم؛ تجربه‌اي كه تجربه بسياري از تازه‌مسلمانان اروپايي و آمريكايي نيز هست. من خودم به عنوان يك روزنامه‌نگار وقتي هجمه‌ها عليه اسلام را ديدم، درباره اسلام كنجكاو شدم و با تحقيق و مطالعه به حقانيت اسلام پي بردم. 

در غرب، مبارزه واقعي عليه اسلام وجود دارد. غرب واقعا از اسلام در هراس است و تبليغات وسيعي عليه اسلام در كشورهاي غربي وجود دارد. همين تبليغات باعث شده كه مردم مايل باشند‌ بدانند كه اسلام چيست كه اينقدر غرب از آن در هراس است و چه مي‌گويد كه اين همه تبليغات عليه آن است. از اين رو  افراد زيادي تشويق به تحقيق درباره اسلام مي‌شوند؛ اينكه اسلام چيست و چه مي‌گويد. اين تحقيقات در اكثر نزديك به همه آنها منجر به پذيرش اسلام مي‌شود. 

س: فكر مي‌كنيد، چرا اين تحقيقات در اغلب موارد منجر به گرايش به اسلام مي‌شود؟ 

خوب، در غرب، اين «بي‌اخلاقي» است كه رواج دارد و اسلام اين را قبول ندارد. اسلام اخلاق را رواج مي‌دهد و دين اخلاق است. مردم در كشورهاي غربي و اروپايي اين خلأ جدي را حس كرده‌اند و از اين رو با ديدن توجه خاص اسلام به اخلاق، به اسلام رو مي‌آورند؛ چون راه حل نيازهاي روحي و معنوي خود را در اسلام پيدا مي‌كنند. 



س: گفتيد كه «غرب واقعا از اسلام در هراس است»، چرا؟ 

غرب مانند انساني است كه در يك دست خود مشروبات الكلي دارد كه برايش يك تجارت اساسي است.  مشروبات الكلي مظهر بي‌اخلاقي در غرب است و در عين حال يك تجارت جدي است. اگر بخواهد در دست ديگر اين انسان، اسلام به عنوان دين اخلاق قرار گيرد، هراس و مقاومت شكل مي‌گيرد. اسلام دين اخلاق است و اخلاقيات نيز ضد تجارت آب‌جو و مشروبات الكلي و مخالف سرسخت و جدي آن است. اين مخالفت، آن تجارت پرسود را مي‌شكند و اين يكي از دلايل اصلي اسلاموفوبياست. 

از طرفي، دين اسلام ديني است كه برده‌داري را به هيچ عنوان قبول ندارد و پيامبر اسلام(ره) كسي بود كه برده‌داري را ممنوع كرد و برده‌ها را آزاد كرد. در حالي كه امروز در جهان غرب برده‌داري به شكل نوين يك تجارت پرسود و جدي است. 

اسلام دين اخلاق است، دين انسانيت است و در يك كلام، دين صلح و ارزش‌هاي انساني است و از اين رو، غرب با آن سر سازگاري ندارد. 

س: مسلمانان در كشورهاي غربي و در فرانسه از نظر جايگاه اجتماعي در چه سطحي قرار دارند و اين جايگاه با آنچه در رسانه‌هاي غربي انعكاس پيدا مي‌كند،‌ چقدر مطابقت دارد؟ 

با جرأت مي‌گويم كه مسلمانان در غرب و همين‌طور در فرانسه، اغلب از نخبگان هستند. اين موضوع واقعيتي است كه قابل انكار نيست و خوشبختانه اين سطح از جايگاه اجتماعي، كفه ترازو را در غرب، به نفع مسلمانان سنگين مي‌كند. اما خوب رسانه‌ها حقيقت را وارونه نشان مي‌دهند. واقعيت مسلمانان در غرب، برعكس آن تصويري است كه رسانه‌هاي غربي از مسلمانان ساكن اروپا و آمريكا نشان مي‌دهند. رسانه‌ها تلاش دارند مسلمانان ساكن كشورهاي اروپايي را انسان‌هايي غيرمتمدن و خشونت‌طلب نشان دهند در حالي كه اين به‌هيچ وجه واقعيت ندارد. دقيقا مثل ديدگاهي كه رسانه‌هاي غربي سعي دارند از ايران ترويج دهند و مي‌گويند كه در ايران زنان كار نمي‌كنند و اشتغال نداشته و در اجتماع حضور ندارند و در آشپزخانه هستند؛ ولي واقعيت ايران كاملا برعكس نوشته‌هاي آنهاست. 

البته اين نكته را هم بايد ذكر كنم كه بعضي برداشت‌‌ها از اسلام از نظر غرب مطرود نيست و حتي آن را ترويج هم مي‌كنند تا چهره اسلام را وارونه نشان دهند و سيماي اسلام حقيقي و به تعبير امام خميني، رهبر بزرگ جمهوري اسلامي ايران، اسلام ناب را مخدوش كنند. در آنجا جو حاكم، بيشتر عليه اسلامي است كه اهل بيت عصمت و طهارت مظهر واقعي آن هستند. 

غرب، اطلاعات كافي از اسلام اهل بيت ندارد و اطلاعاتي كه منتشر مي‌شود بيشتر از جانب وهابيت است. همين اطلاعات در رسانه‌ها بازتاب پيدا مي‌كند. 

مبارزه عليه اسلام اهل بيت، حتي از طرف ميسحيان هم هست ولي اصل اين مبارزه از سوي وهابيت و افراطيون رهبري مي‌شود. وهابيت، حيات و زندگي خود را در شيوع اطلاعات نادرست درباره شيعيان مي‌داند. در حالي كه اهل بيت براي شيعيان و اهل سنت مورد احترام هستند و در اين زمينه اهل سنت و شيعيان اختلافي با هم ندارند.
 
شما هيچ وقت يك شيعه واقعي يا اهل سنت واقعي را نمي‌بينيد كه با هم بر سر مسائلي چون جايگاه اهل بيت و حتي احترام به مقدسات يكديگر دعوا داشته باشند. جلوه كامل اين موضوع را در فتواي آيت‌الله خامنه‌اي مي‌توان ديد. من اين فتوا را شنيدم و بسيار خوشحال شدم. اين حركت چهره واقعي اسلام و به ويژه تشيع را به خوبي نشان داد و دست تبليغات‌چي‌هاي افراطي را خيلي خوب رو كرد. 




س: جناب بونگوس، الان يكي از نگراني‌هاي جهان اسلام درباره وضعيت مسلمانان در كشوري مثل فرانسه، بحث حجاب است. در اين زمينه وضعيت زنان مسلمان ساكن فرانسه را توضيح بدهيد. 

ببينيد ما بايد تلاش كنيم كه درباره غرب دچار سوءتفاهم و بدفهمي نشويم. شما با حجاب اسلامي و كاملي كه در ايران وجود دارد مي‌توانيد به راحتي در فرانسه زندگي كنيد، به دانشگاه برويد و فعاليت‌هاي اجتماعي داشته باشيد. آنچه در فرانسه وجود دارد، مقابله با موضوع نقاب است. 

بايد احكام اسلام را درست شناخت. حجاب، يك اصل مترقي اسلامي است. 

آيه بر پيامبر اكرم(ص) نازل شد كه زنان پيامبر در هنگام مراودات و رفت‌وآمد در ميان مردم، يك حائلي بين‌شان با مردم باشد كه نامحرمان ايشان را نبينند. اين حائل بيشتر به صورت پرده و حجاب بوده نه اينكه نقاب بزنند. اين هم بيشتر براي زنان پيامبر بوده نه بقيه مردم. در قرآن براي زنان مسلمان نيز آمده كه حجاب داشته باشيد ولي حدود حجاب يعني مشخص بودن گردي صورت و دست‌ها از مچ را مشخص كرده است. اين حجاب كامل است. اين براي همه است و نقاب جزو اصول اسلامي نيست. حائل هم تنها براي زنان پيامبر بوده است. 

من با اين قانون كه فرانسه گذاشته يعني قانون منع نقاب، كاملا موافقم. دليل اصلي‌ام هم اين است كه نقاب چهره زن مسلمان را خدشه‌دار مي‌كند. از لحاظ ديگر وقتي من با كسي صحبت مي‌كنم بايد او را ببينم و بدانم با چه كسي صحبت مي‌كنم، او هم بايد مرا ببيند و بداند كه با چه كسي صحبت مي‌كند. نقاب با اين موضوع منافات دارد. 

از طرف ديگر، فرانسوي‌ها خيلي‌ به اسلام گرايش پيدا كرده‌اند و دين اسلام در حال صعود است. در اين اواخر هيچ‌وقت گرايش به اسلام در اروپا و فرانسه، سير نزولي نداشته است. اما اين ماجراي نقاب اين گرايش را كاهش مي‌دهد. در واقع اصلا بحث نقاب از سوي افراطيون و وهابيون براي اين بزرگ شده كه اين گرايش به اسلام كاهش پيدا كند.

س: حداقل در رسانه‌ها، بازتاب‌ اينگونه بوده كه با خود حجاب از نوع روسري هم مشكل دارند. اخباري در اين زمينه وجود دارد. 

ببينيد من تا آنجا كه خودم رسانه‌هاي فرانسوي را ديده‌ام، آنجا كه از complete hijab صحبت مي‌كنند، مقصود حجابي است كه صورت هم كامل پوشيده شده است. يعني همان نقاب و برقع؛ اما حجاب عادي و اسلامي مشكلي ندارد. درباره فرانسه صحبت مي‌كنم. شايد در جاي ديگري اين موضوع كه شما گفتيد باشد ولي در فرانسه و در بسياري از اروپا، موضوع نقاب است كه مسئله شده است.

اين همان بدفهمي است كه گفتم. نبايد دچار بدفهمي درباره غرب شد. حجاب كامل در ميان مسلمانان معناي ديگري دارد و به معناي نقاب نيست. از همين روست كه بسياري از مسلمانان با ديدن واژه complete hijab تصور كرده‌اند كه منظور همان حجاب اسلامي است. در حالي كه منظور نقاب است.

خبرگزاری تقریب



نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *
کد امنیتی *

Captcha
دفتر تقریب مذاهب اسلامی


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

درباره ما

رسالت و وظیفه‌ی اسلامی فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی است که از قبیل آسیب‌ها و خسارت‌ها جلوگیری و با اقدامات سنجیده، علمی و عملی در رفع و یا حداقل مهارکردن این مشکل تلاش کنند. این رسالت خطیر دانشگاه ادیان و مذاهب را برانگیخت تا اقدام به تأسیس دفتر تقریب مذاهب بنماید و در امر پژوهش در باب وحدت اسلامی گام برداشته، در راه اعتلای امت اسلامی و تفاهیم مذهبی مسلمانان انجام وظیفه کند.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز